Friday, June 12, 2009

Making more money

Ni rule pertama dalam senarai 5 perkara financial IQ yang aku tulis sebelum ni. Rasanya semua orang bole fikir benda ni. Paling asas. Nak kaya mesti pandai cari duit. Ada sesetengah orang berniaga dan bila berjaya, duit die banyak.Ada juga yang study tinggi2 pastu cari keje yang bayarannya lumayan. Actually terpulang pada masing2 ikut kesesuaian dan keselesaan. Yang penting kita kena earn more money. Make sure dengan cara yang halal la. bukan pergi merompak menipu dan seangkatan dengan nya. nanti rezeki tu tak berkat.

Macam aku yang keje makan gaji nie, tak banyak ruang untuk aku cari pendapatan lebih. Satu cara yang jelas ialah dengan keje keras, tunjuk kat bos yang kita ni rajin dengan harapan dapat naik pangkat seterusnya gaji pon naik la kan. Selain tu aku bole juga pursue education (amik master etc) supaya aku boleh demand gaji lebih. Tapi ikut jiwa aku mmg tanak naik pangkat dan belajar untuk naik gaji. So cara lain yang aku bole buat ialah sama ada cari part time bisnes, buat sales ( tak kisah la sales apa2 pun. unit trust pon boleh, insurance pon bole, janji dapat income extra), atau pon wat part time job.

Lebih2 lagi kalau kita hidup kat kl ni. Setakat pendapatan rm2k sebulan boleh la hidup kalau bujang. kalau dah kawin, mmg sesak jugak la hujung2 bulan tu. Nak tanak kita kena sentiasa aktif untuk dapatkan income lebih. Otak kena rajin digunakan. Jangan setakat berpuas hati dengan apa yang ada nanti kita jadi malas untuk memajukan diri.

Ok, katakan la kita dah mmg pandai cari duit. Tiap2 bulan kita earn berkepuk2. Tapi adakah itu bermakna kita memiliki financial IQ yang tinggi? Bergantung kepada keadaan. Kenapa aku cakap macam tu sebab pandai buat duit sahaja tak cukup kalau kita tak pandai jaga duit kita. Haa kat sini la datang financial IQ#2 iaitu protecting your money. Yang ni aku akan citer kat post baru..

2 comments:

shishe@keen said...

terrrorrrr tuuu blog dh ada category. ngeh ngeeh`

shishe@keen said...

sile post financial iq2