Saturday, June 6, 2009

Tingkatkan Pengetahuan Kewangan (Financial IQ)

Kelmarin aku pergi OU. Masa tengah2 jalan tu terserempak plak dengan jualan buku murah MPH. Aku ni mmg gile buku skit. Kalau orang nak kata aku ni ulat buku pun aku tak kisah. Apa nak malu kan? Benda baik. Lain la orang kata aku ni penagih dadah ke, perompak ke, memang la aku bengang. Back to the story, aku dapat gak sambar 3 buku yang dah lama aku nak beli. 1 buku kewangan dan 2 lagi buku pasal personaliti.



So for this post, aku rasa nak share pasal buku kewangan tu. Tajuk die " Increase Your Financial IQ" by Robert T Kiyosaki. This is his latest book kalau tak silap aku. Buat masa ni aku kasi summary content je dulu. Nanti bila ada masa aku elaborate tajuk2 utama dalam buku tu.

Robert cakap Financial IQ ni terdiri dari 5 aspek dan setiap individu yang ingin berjaya dalam kewangan diri mesti meningkatkan ilmu dalam ke lima2 aspek tersebut. Those 5 aspects are :

1) Making more money
2) Protecting your money
3) Budgeting your money
4) Leveraging your money
5) Improving your financial information

Selain dari aspek2 tu, aku rasa aku pun kena cerita tentang apa tu Financial IQ dan juga tentang konsep integriti. nanti aku create post baru untuk setiap topik tu.

Aku ada satu soalan. Kenapa dalam dunia ni ada orang kaya dan orang miskin. Apa yang membezakan antara 2 golongan ni? Adakah kerana nasib? kerana orang kaya jahat dan mengambil harta orang miskin?

Kalau nak tau jawapan nya, haa tengok la tajuk di atas. Kalau korang agree, korang akan lebih bagus dari 90% of the world population in term of financial position. Iallah...

No comments: