Sunday, June 7, 2009

Financial IQ VS Financial Intelligence

Ok sambungan...

Apa beza antara Kepandaian Kewangan ( Financial Intelligence) dan IQ Kewangan (Financial IQ). Kalau sekali imbas nampak macam tade beza kan? tapi actually dua benda tu berbeza tapi berkaitan antara satu sama lain.

Financial Intelligence

--> Satu bahagian dari kepandaian kita untuk menyelesaikan masalah masalah kewangan. Sebagai contoh, seseorang yang memperolehi pendapatan sejuta setahun sudah tentu memiliki kepandaian kewangan yang lebih tinggi berbanding dengan orang lain yang memperolehi pendapatan rm30 k setahun.

Financial IQ

--> Kayu pengukur tahap kepandaian kewangan seseorang individu. Sebagai contoh, Seseorang yang memperolehi pendapatan rm3k sebulan dan boleh menyimpan rm1k sebulan untuk dilaburkan memiliki financial IQ yang lebih tinggi berbanding seseorang yang memperolehi pendapatan rm3k sebulan dan di akhir bulan memiliki negative cashflow (perbelanjaan melebihi pendapatan.)

Setiap individu memiliki kepandaian kewangan. Akan tetapi sesiapa yang berjaya mengawal kewangannya secara baik memiliki financial IQ yang lebih tinggi dari orang yang tidak mampu mengawal kewangannya sendiri.

No comments: