Sunday, June 21, 2009

Chap 4 : Leverage your money

Actually topik ni agak besar untuk dipadatkan dalam satu posting. Menjadi satu cabaran jugak la nak cuba untuk tulis isi penting sahaja. Kalau salah tulis, memang susah nak paham.

Kita mula dengan definasi dahulu. Aku pun tak pasti transalation untuk perkataan leverage ni. Tapi secara kasarnya, ia bermaksud mendapatkan lebih dengan sumber yang kurang. So lepas kita dah go through Financial IQ #1 hingga #3, kita sudah pasti ada lebihan duit yang boleh digunakan untuk pelaburan. Dan untuk melabur, kena ada caranya. Kalau hanya mengumpul duit skit2 pastu simpan dalam ASB dan mengharapkan dividen sahaja, pasti berjanggut la nak tunggu. Memang dalam perkiraan nampak seronok, simpan 1k sebulan dalam ASB tanpa diusik, dalam 20 tahun akan datang kita akan dapat ratus2 ribu dalam simpanan. Tapi sanggup ke kita nak tunggu sampai 2o tahun baru kita boleh menikmati duit kita tu? Tak tau la u all, tapi aku tak sanggup. Aku nak enjoy duit aku sementara aku masih muda dan sihat. Kalau kaya tapi badan sakit2 pun tak guna juga.

Ok back to the story. Untuk melabur, kita perlu bijak menggunakan konsep leverage. Kalau untuk stock dan seangkatan dengannya (Forex, CPO, futures etc), aku tak berapa pandai nak citer tentang leverage. Aku boleh bagi contoh mudah iaitu dengan pelaburan hartanah. Di Malaysia, untuk membeli sesuatu hartanah, kebiasaanya kita hanya perlu menyediakan 10% sahaja dari nilai hartanah tersebut. Bakinya 90% kita akan membuat pinjaman bank. Jika kena caranya, kita mampu untuk memiliki hartanah tersebut dengan hanya menggunakan 10% duit kita sahaja tadi berbanding jika kita perlu membayar sehingga 100% harga hartanah tersebut. Untuk memudahkan pemahaman, aku bagi contoh:

Let say kita beli satu unit apartment :

harga rumah : rm85000
Deposit : rm 8500
legal fees, repair etc etc : rm5000
total duit kita : rm135000

jumlah pinjaman : rm 72500
kadar faedah : BLR -2.05 (BLR sekarang dalam 5.55% so effective rate ialah 3.55%)
Jangkamasa loan : 30 tahun
Bayaran bulanan : +- rm 430

Sewa : rm700
maintanence etc : rm100

So +cashflow = rm700 -rm100- rm430
= rm170

Ini bermakna, kita akan menerima duit extra sebanyak rm170 setiap bulan dari rumah ni. Memang nampak sedikit tapi actually kita dah tak perlu keluar duit satu sen pon lagi selepas kita belanja rm13500 pada mula2 membeli rumah ni. At the end of the loan tenure, kita akan mendapat rumah bernilai rm85k dengan hanya membayar sebanyak rm13500 sahaja. Contoh ini agak simple untuk memudahkan pemahaman . Kalau kes sebenar, rumah tersebut akan naik nilainya selepas 30 tahun.

Ini merupakan satu contoh leverage yang mudah. Ada banyak lagi contoh2 leverage yang boleh kita gunakan diluar sana. Tapi leverage yang paling hebat ialah otak kita sendiri. Thats y penting kita sentiasa belajar dan improve ilmu kita. Lagi tinggi ilmu kewangan kita, lagi tinggi return pelaburan kita.

No comments: