Friday, June 26, 2009

Mari cerita tentang Integriti

Perkataan integriti biasanya dikaitkan dengan konsep moral seperti jujur, amanah dan sebagainya.

Akan tetapi untuk konsep kewangan yang telah aku cerita sebelum ini, definasi integriti (mengikut pemahaman buku 'Increase Your Financial IQ' ) , ianya bermaksud 'menyeluruh' atau 'lengkap'. Dalam erti kata lain, untuk berjaya dalam bidang kewangan, kita perlu ada integriti kewangan. Mari kita recall balik, apa 5 financial intelligence yang telah diperkatakan sebelum ni.

#1 : Make more money
#2 : Protect your money
#3 : Budget your money
#4 : Leverage your money
#5 : Increase your financial information

Untuk meningkatkan taraf kewangan kita, kita perlu ada kelima2 kepandaian tersebut. Tak boleh handal dalam satu kepandaian, tapi kepandaian yang lain diabaikan. Ia jadi tidak lengkap atau out of integriti. Bila tiada integriti, maka susah la kita nak meningkatkan taraf kewangan kita.

Mari kita ambil contoh, ada satu artikel surat khabar yang menceritakan tentang satu kawasan felda yang menerima durian runtuh apabila kerajaan mengambil tanah mereka dan diberi pampasan bernilai jutaan ringgit. Bayangkan orang felda yang hanya tahu tentang pertanian diberi duit sekelepuk berjuta2. Boleh pening dibuatnya. Dalam artikel tersebut, selepas beberapa tahun kemudian (rasanya 1 tahun kot aku tak ingat), hanya 5 % sahaja yang berjaya mengekalkan duit yang mereka perolehi manakala selebihnya menjadi miskin semula malah lebih teruk lagi, telah kehilangan tanah mereka. Apa yang telah berlaku sebenarnya?

Golongan felda berkenaan telah berjaya menguasai kepandaian # 1 iaitu make more money (walaupun mereka dapat secara durian runtuh, kira dah setel lah kepandaian # 1 tu). Akan tetapi tidak lama kemudian datang la orang2 dari luar yang datang untuk menjual barang2 seperti kereta mewah, pelaburan2 sampah dan sebagainya. Tidak kurang juga yang mengambil keputusan untuk menambah isteri (kesian si isteri tua..). Di akhir cerita, duit mereka habis dijolikan dengan membeli/membuat perkara2 yang tidak mendatangkan hasil. Di sini kita lihat mereka tidak ada kepandaian #2 dan #3 iaitu protecting your money dan budgetting your money. Hanya segelintir sahaja yang mengambil tindakan bijak seperti melabur dalam ASB, atau pun membuat simpanan untuk hari tua.

So, kita mesti memahirkan diri kita dengan kelima2 kepandaian tersebut jika kita ingin berjaya. Tidak perlu kita tumpu pada kelima2 kepandaian tersebut serentak. Cukup sekadar jika kita cuba meningkatkan kepandaian kita pada satu2 bahagian dahulu. Kalau sekarang pendapatan kita hanya cukup2 makan, kita perlu fikirkan cara untuk menambahkan pendapatan kita. Lepas kita berjaya meningkatkan pendapatan, baru la kita cuba melindungi lebihan pendapatan tersebut dan gunakan ia untuk pelaburan2 yang mendatangkan hasil. Sikit demi sikit, lama2 kita akan berjaya mencapai matlamat kewangan kita juga. Janji kita kena konsisten...

No comments: