Monday, June 1, 2009

The Three Direction

Aku teringat satu ketika dulu, waktu aku g kursus motivasi organized by company tempat aku keje. Salah satu isu yang dibangkitkan oleh rakan2 sekerja ialah ketidakpuasan hati dengan top management. Tak kira la direct bos atau bos peringkat tinggi. Kira ada communication breakdown antara level management dengan working level.

Senang je motivator tu kasi cadangan. Dia kata ada 3 cara nak setelkan hal tu iaitu :

Cara pertama : Cuba sedaya upaya untuk mengubah keadaan. Kerja keras untuk naik pangkat dan bila dah berjaya berada di atas, buat la perubahan mengikut azam semasa berada di working level.

Cara kedua : Kalau tak mampu cara pertama, ubah la diri. Terima keadaan seadanya dan cuba untuk menyesuaikan diri. Jangan bising2 kondem2 top management salah la, gaji ciput la, bonus tade la etc etc. buang tenaga dan masa je.

Cara ketiga : Kalau memang tak boleh nak terima keadaan seadanya , sila2 lah bawak diri tu keluar dari situ. Pi la cari benda lain nak buat ( aku tak cakap cari keje lain, sbb ada kemungkinan benda yang sama akan berlaku juga. nanti jadi macam katak asyik lompat2 keje).

Secara rumusannya, kalau tak puas hati dengan keadaan di tempat keje,

CHANGE THE SYSTEM, IF CANNOT, CHANGE YOURSELF, IF CANNOT ALSO, BERAMBUS!!

HUHAHUHAHUHA

No comments: