Tuesday, June 23, 2009

Chap 5: Improve your Financial Information

Bab 5 ni pun panjang jugak kalau nak dihuraikan. Tape kita ambil skit2 dulu. Kalau sumbat semua pon boleh pening dibuatnya.

Bermula pada tahun 1980an, pada ketika lahirnya teknologi komputer, kita secara rasmi telah berpindah dari zaman perindustrian ke zaman informasi. Kalau pada zaman perindustrian, orang yang kaya adalah pemilik2 tanah, lombong, kilang2 etc. Pada zaman informasi pula, tak perlu nak jadi tokey lombong dan kilang untuk jadi kaya. Orang2 yang ada informasi merupakan orang2 yang kaya raya pada zaman ni. Contoh yang mudah adalah seperti bill gates (microsoft), tokey google, tokey facebook, tokey yahoo (nama2 diorang aku tak kenal, korang cari sendiri la kat internet). Apa yang diorang ada sampai boleh jadi kaya macam tu? diorang ada informasi. Dengan hanya bermodalkan idea dan informasi yang betul, langit adalah had pada kekayaan yang boleh diperolehi. Ini bermakna, semua orang boleh berjaya dengan syarat kita memiliki informasi yang betul.

Tapi dengan adanya zaman informasi ini, kita juga dibelenggu oleh satu masalah yang baru iaitu terlalu banyak informasi. Kita menghadapi cabaran untuk menentukan sama ada informasi yang kita terima itu bagus atau tidak. Di sini lah ramai antara kita yang kecundang.

Untuk pergi lebih jauh dalam topik ini, kita perlu tahu membezakan antara dua perkara iaitu fakta atau pendapat. Dari segi definasi, kita mudah membezakan dua perkara tersebut. tapi bila tiba part nak menilai informasi yang kita terima, ramai yang gagal.

Jika seseorang mengatakan pada kita " weh sahabat, aku dapat info cakap yang stock syarikat xx ni akan naik next week. Sebab diorang cakap syarikat tu nak keluarkan produk baru yang pasti meletup. Baik ko beli stock syarikat tu sekarang. Kalau tak melepas!". Statement tersebut biasa kita dengar kan? kalau kita ingat ada satu ketika dahulu, ramai yang gile main stock. Majority beli dan jual mengikut maklumat2 seperti ini. Dan di akhir cerita, ramai jugak yang frust menonggeng(rugi besar2an bila market crash) sebab mereka membeli berdasarkan 'pendapat' dan bukan fakta. Instead mereka mengkaji lapuran kewangan syarikat tersebut, mereka membeli mengikut khabar angin.

Akan tetapi jika ada pula yang berkata " aku rasa rumah ni bagus untuk investment. ROI die dalam 8% setahun. Cash on Cash return pula 30% setahun. Ini bermakna dalam 3 tahun je kita dah balik modal. Tahun2 kemudiannya kita dah ambil untung. " Maklumat ini pula kita boleh katakan sebagai fakta sebab ada perkiraan yang kukuh telah dibuat berdasarkan maklumat2 yang telah sedia berlaku.

Orang yang bijak adalah orang yang tahu membezakan maklumat di antara fakta atau pendapat dan membuat keputusan setelah mengambilkira faktor2 tersebut. Bukan mengikut sebarangan sahaja terhadap semua maklumat yang diterima.

Aku teringat satu petikan kata2 hikmah yang applicable untuk mana2 jenis pelaburan pun.

" the bulls and bears makes money, the pigs get slaughtered"

Renung2kan...

to be continued...

1 comment:

Miss..Donut said...

The Bull and Bear makes money , the Sheeps get slaughtered



heheh..sy..terbaca..sheeps..
=)
pig..tu..mcm..perli..
keke~