Saturday, June 20, 2009

Chap 3 : Budget

Selepas kita telah memahami konsep financial IQ #1 (make more money) dan # 2 (Protect your money),sekarang kita kena tahu pula macam mana nak buat budget dengan kewangan kita. Budget nie penting kerana tanpa budget yang sempurna, aliran kewangan kita akan jadi tunggang langgang.

So apa tu budget? kalau dari pemahaman aku yang tak seberapa ni, budget ialah menguruskan sumber yang terhad dengan cara yang paling berkesan. Kebiasaannya , tanpa budget, kita tak tahu atau tidak dapat mengesan bagaimana cara kita berbelanja. Kita hanya berbelanja mengikut tuntutan semasa.

Biasa pada hari gaji, kita sudah mencongak2 untuk menyelesaikan segala bayaran bulanan hutang2 yang ada seperti installment rumah, kereta, perabot2 yang dibeli secara ansuran etc etc. Bil2 pon banyak yang nak kena bayar. Kemudian baki dari gaji tersebut barulah digunakan untuk belanja harian seperti makanan, pakaian, hiburan dan lain2. Bila ada lebihan baru lah kita simpan untuk diri sendiri. Actually cara ini bukan satu teknik yang betul. Kita sentiasa cuba untuk membayar orang lain dahulu dan tidak membayar pada diri kita sendiri (dlm bentuk simpanan). Sepatutnya kita kena menganggap bayaran kepada diri kita sebagai satu jenis perbelanjaan juga.Selepas kita membayar diri kita sendiri (digalakkan menyimpan 20 -30 peratus dari gaji) barulah bakinya kita guna untuk membayar orang lain. Disini lah peranan budget. Kita perlu kenalpasti mana belanja yang penting dan mana yang boleh dikurangkan atau dielakkan.

Selagi kita kekal membayar pada diri kita dahulu sebelum membayar orang lain, kita telah berada dalam landasan yang betul. Setelah beberapa lama, duit simpanan kita itu pasti akan cukup untuk digunakan dalam kecemasan dan juga untuk digunakan dalam pelaburan akan datang.

Selepas ini kita akan ke financial IQ # 4 iaitu leveraging your money. Teknik untuk mendapat lebih dengan menggunakan sumber sendiri secara minima.

No comments: