Tuesday, June 16, 2009

2nd Chap : Protecting Your Money



Sambungan dari post sebelum ini..

Financial Intelligence #2 ini dinilai dari peratusan pendapatan kita yang berjaya kita simpan untuk diri kita sendiri. Susah jugak nak terangkan sebenarnya so cara yang paling mudah aku bagi contoh la.

Case 1 : Seorang individu earn 100k per year dan bayar 30% dalam bentuk cukai kepada kerajaan

case 2 : seorang individu earn 100k per year jugak tapi hanya banyar 10% dalam bentuk cukai kepada kerajaan.

Dalam ke dua2 kes tersebut, individu case 2 memiliki financial intelligence yang lebih tinggi dari individu case 1 sebab die boleh melindungi income die dari dikenakan cukai yang tinggi.

Ini bukan bermakna aku tidak menyokong kita membayar cukai. Cukai tu penting untuk menggerakkan segala perkara dalam negara kita. Tapi ini tidak bermakna kita perlu membayar lebih dari apa yang sepatutnya. Dan untuk mencapai objektif tersebut, kita perlu tahu jenis income yang kita perolehi. Untuk membincangkan pasal jenis2 income, aku akan cuba cover di post yang lain.

So siapa sebenarnya yang cuba untuk mengambil duit kita? mereka2 ini bukanlah pencuri atau perompak atau orang jahat. Malah ada diantara mereka merupakan golongan2 yang dekat dan kita sayang. Akan tetapi kalau kita tidak bijak mengawal, mereka2 ini lah yang boleh membuat kita kehilangan income.

Aku kategori kan diorang ni seperti di bawah :

1) Kerajaan

Kerajaan mengambil duit kita dengan cara cukai. Ada macam2 cukai sekarang yang aku sendiri pon takleh nak senaraikan. Terlalu banyak. Tapi yang paling senang ialah cukai individu yang tiap2 tahun kita buat e filing tu. Orang yang pandai mampu untuk memilih cukai apa yang perlu dibayar dan berapa jumlah yang perlu dikeluarkan. Orang yang tidak pandai pula tidak mampu berbuat apa2 tentang cukai yang dikenakan.

2) Bank

Kalau kita teliti, bank sebenarnya mengenakan banyak fee dan caj2 terlindung ke atas pengguna mereka. Dan mereka melakukannya dengan cara yang sah. Kalau betul2 dikira, jumlah yang mereka ambil sebenarnya sangat banyak dan agak melampau. Malah mereka tidak perlu bersusah payah untuk mengambil duit dari kita kerana kita sendiri yang menyerahkan duit kita pada mereka.


aku ada jumpa contoh2 bank charges dan fee dari blog seorang rakan.



(dipetik dari http://knamgis.blogspot.com/2009/05/fee-charges-housing-loan.html)

3) Perniagaan

Perniagaan mengambil duit kita dengan cara memperdayakan kita untuk membeli barang2 yang tidak perlu. Dengan begitu banyak pengiklanan sekarang, kita akan terikut2 untuk berbelanja dengan banyak dan ini memang tujuan mana2 perniagaan pun iaitu untuk membuatkan kita berbelanja. Orang yang tinggi financial intelligent akan berjaya untuk mengawal diri dan berdisiplin dalam berbelanja

4) Orang2 yang kita sayang

Ini termasuk la keluarga kita, isteri dan anak2, rakan2 etc. Memang tidak dinafikan bila tiba pada golongan2 ini, kita tidak akan berkira untuk berbelanja dengan niat untuk menggembirakan mereka. Tidak ada salahnya kalau kita berbelanja untuk mereka selagi tidak termasuk dalam kategori membazir.

5) Tindakan undang2

Kes ini biasanya melibatkan orang2 yang kaya. Bila seseorang individu tu kaya, ramai yang akan cuba untuk mengambil duit individu tersebut dengan cara tindakan saman. Untuk melindungi diri, orang yang bijak tidak akan meletakan asset2 nya menggunakan nama dia sendiri sebaliknya asset2 tersebut dilindungi oleh syarikat2 sdn bhd yang memiliki liabiliti terhad. Aku sendiri pun tak berapa clear tentang cara ni.Nanti kalau aku dah paham cemana, aku explain lagi.

So tiada gunanya kalau kita pandai buat duit tapi tak pandai melindungi duit kita tu. Macam mencurah air atas daun keladi. At the end of the day, kita tade apa2 pun.

Financial Intelligent # 3 ialah budget. Aku akan cerita di post yang baru...

No comments: