Thursday, June 25, 2009

Sambungan Chap 5: Improving Your Financial Information

Salam

Ok sambung balik tajuk di atas.

Kita semua nak hidup senang kan? Sapa yang kat sini suka hidup susah? Rasanya sapa yang angkat tangan tu mungkin dah terlalu kaya sampai busan dengan hidup, atau pun something wrong somewhere kat dalam brain atau pun hanya menjadikan alasan untuk tidak mahu berusaha. Tu terpulang la pada masing2. Macam aku, hidup ni hanya sekali. So aku nak fully live my live. Tanak live below my means sahaja.

Kalau tanak jadi kaya raya pun takpe. Ada juga orang tanak jadi kaya sebab nanti die kata hidup tak tenang. Asyik orang target nak rompak, waris2 bergaduh bila dah mati etc etc. Kalau hidup susah, hati tenang ke? aku pun tanak jawab la terpulang pada masing2 jugak. Pada aku kalau tanak kaya pun, sekurang2 nya mesti capai kebebasan kewangan. Maknanya kita hidup ni kalau tak keje apa2 pun still ada pendapatan. Atau dalam bahasa lain, passive income (pendapatan yang diperolehi walaupun tidak bekerja) sebulan lebih dari belanja bulanan.

Dalam dunia ni ada banyak jenis ilmu dan maklumat. Tugas kita adalah untuk mencari ilmu yang bermanfaat pada kita. Bukan yang mudarat. Juga perlu melihat objektif dan matlamat kita. Untuk topik ni aku tumpu pada ilmu/maklumat untuk meningkatkan taraf kewangan kita. Untuk meningkatkan ilmu kewangan, kita perlu ada asas. Kita kena belajar bahasa2 kewangan. Sama la juga dengan ilmu2 lain pun. Sebagai contoh, sebelum kita boleh memandu kereta, kita kena tahu apa itu stereng, signal kiri kanan, pedal minyak, brake etc. Kalau tak tahu benda2 tu, macam mana kita nak memandu kereta kan? Sama la juga dengan ilmu kewangan ni. Satu perkara asas yang kita kena tahu/belajar ialah untuk tahu membaca penyata kewangan. Tak kisah la penyata kewangan peribadi ke, syarikat yang ingin dilabur ke, atau pun hartanah yang ingin dibeli. Semua tu pasti mempunyai penyata kewangan.

Ramai juga di luar sana yang berminat untuk meningkatkan taraf kewangan masing2. So ramai la yang berpusu2 masuk dalam stock market, beli rumah sewa, beli unit trust. Tapi tak ramai yang berjaya. Lagi ramai yang gagal ada la. Kenapa ramai yang gagal? refer pada post aku yang sebelum ini, maklumat yang kita terima tu penting. Dan untuk memproses maklumat yang kita terima tersebut, memerlukan kita sekurang2nya ada asas kewangan. So kalau yang gagal tu, kebanyakannya membuat pelaburan dengan hanya menilai pendapat dan bukan fakta. Lepas tu kalau nak buat pelaburan tapi terma return on investment (ROI) , Cash on Cash Return (COCR), Price per Earning (p/e) etc pun tak tahu apa benda, macam mana nak melabur? memang konpem la kena sembelih dengan market.

Secara rumusan, untuk membuat sesuatu pelaburan, kita perlu membuat kajian terlebih dahulu. Dan untuk membuat kajian pula, kita perlu ada asas ilmu yang cukup. Baru la kita boleh membuat keputusan yang bijak dan secara tidak langsung, mengurangkan risiko2 yang ada.

another wisdom words to share :

" there is no such thing as risky investment, there are only risky investors. Investor who do not know what they are doing. "

sekian...

No comments: