Friday, December 25, 2009

Tahniah Juruukur!!

Hari ni ada berita gembira dari seorang rakan blog aku. En Hafizal aka Mr Juruukur (mindahartawan.blogspot.com) telah berjaya mencapai financial freedom beliau pada umur 34 tahun! Usia yang boleh dikatakan agak muda. Ini sudah semestinya satu pencapaian yang menakjubkan.

So lepas ni en juruukur kita dah tak perlu risau lagi pasal duit untuk survival. Masa yang ada sekrang boleh difokuskan untuk matlamat2 lain seperti mengembangkan asset, tolong orang lain, buat kerja2 amal atau bangunkan bisnes ke tahap yang lebih tinggi .Tak kisah la apa pun matlamat tu. Kalau dalam game cashflow , en juruukur dah sampai level fast track. Boleh venture into big2 investment dah. Bestnyee..

Aku sekarang dah nak masuk 30. Kalau nak sama tahap dengan en juruukur, maknanya ada dalam 3-4 tahun je lagi nak kena bina passive income supaya lebih dari monthly expenses. Cukup ke masa tu? Kalau fikir positif, cukup kot. Tambahan pula aku dah mula mengorak langkah sendiri, 100% masa aku boleh ditumpukan untuk kehidupan sendiri. Tade diversion lagi dah.

Sebenarnya tak susah nak capai financial freedom kalau kena gayanya. Antara faktor kritikal ialah disiplin dan kesanggupan untuk delay grafitication. Biasanya ramai yang tak berjaya capai financial freedom due to this 2 factor la. Income kalau banyak mana pun tapi selagi tak bijak convert income to jadi asset, pun tak guna juga. Baru2 ni aku ada dengar citer pasal seorang kawan (aku tak kenal sangat). Die keje jadi drebar kelas atasan (pilot MAS). Gaji dalam rm20k sebulan. Banyak tu kan. Tapi dari citer yang aku dengar, die ada hutang kete dalam rm200k dengan hutang rumah rm800k. Almost rm 1 million hutang. Aku harap hutang2 tu adalah good debt la. Kalau bad debt, aku harap beliau boleh manage hutang2 tersebut dan tidak terperangkap dalam rat race selama2nya. Lagi pun sapa la aku nak mengkritik. Pendapatan sekarang pun tak menentu. Aku cuma boleh mengambil iktibar.

Pada en juruukur, tahniah sekali lagi. Harap2 dalam few years ni aku boleh join ko di level fast track. Time tu kita boleh JV buat projek2 besar la. Aminnn...


4 comments:

juruukur said...

ehh.. jangan puji banyak sangat.. he he he

mdizone said...

tak puji banyak pon bro, just berkongsi kejayaan rakan2 je. Aku pun tumpang gembira. Kat luar sana, tak ramai yang suka bercerita tentang kebaikan dan kejayaan orang lain. Ramai yang lebih prefer bercerita tentang keburukan dan kejatuhan.

Bila nak jumpa lepak2 mengeteh ek? nak gak belajar cemana ko boleh cpai financial freedom dengan pantas.

sapekuluk said...

mdizone,

how to define financial freedom tuh ?.. passive income 5k/month ?
or how?...bley terangkan sket ?

kulop

mdizone said...

sapekuluk, senang je nak define financial freedom tu...

passive income > expenses = financial freedom