Friday, November 20, 2009

Commercial Property Jewel - Renesial Leong




Apa yang aku dapat dari buku ni :

1. Basically content dalam buku ni tak banyak berbeza dengan buku2 hartanah yang lain.
2. Cara calculation residential dan commercial tak banyak beza. Formula2 yang digunakan tetap sama. Cuma jumlah duit yang terlibat je berbeza.
3. Gameplay commercial lebih mencabar dari residential.
4. Mulakan perjalanan pelaburan hartanah dengan residential property dulu. Dah tere skit pastu ada modal , baru venture dalam commercial property pulak.
5. Untuk tere dalam commercial, kena belajar berfikir macam bisnes man jugak.

Yang paling best pasal commercial property ni...

1 unit commercial property yang bagus, senang2 je boleh tapau return 4 unit residential property yang bagus.

Antara persoalan2 yang masih aku takleh nak jawab walaupun lepas baca buku ni :

1. Macam mana nak tau kawasan commercial property yang baru naik tu bole boom? Banyak gak aku tengok kawasan2 commercial yang mati macam tu je. Kalau silap beli, boleh terus terduduk tak bangun2.
2. Kat mana nak dapat listing auction untuk commercial property? asyik2 jumpa residential je.

Kesimpulannya, buku ni bagus. Cuma aku je yang tak gain banyak info ( mungkin expectation aku terlalu tinggi kot).


No comments: