Friday, November 20, 2009

7 Steps For Financial Fastrack

Aku jumpa notes ni masa aku belek2 buku nota aka buku conteng aku. Kadang2 bila aku baca buku, aku suka buat note kalau aku jumpa info2 yang best. Aku tak ingat notes ni dari mana. Tak kisah la tu. Yang penting aku share.

Those 7 steps are:

1. It is time to mind your own business.
- Stop whatever u r doing now, try to evalute. Kita bz2 tu untuk sapa sebenarnya.
- Take action . Buat personal financial statement dan financial goals. Mesti tulis. Goal mesti ada quantitive amount dan timeline.

2. Take control of your own cashflow.
- " people who cannot control their cashflow work for people who can"
- pay yourself first
- live within your mean, THEN increase your mean
- clear all bad debt

3. Know the different between risk and risky
- there are no such thing as risky invesment, there are only risky investor
- Kalau nak reduce risk, increase financial literacy kita

4. Decide what kind of investor you want to be
- get educated. Pilih satu cabang investment (sama ada bisnes, real estate atau paper asset) yang kita minat then fokus. Lepas dah tere satu, baru venture dalam cabang yang lain.
- Jangan dengar cakap orang sebarangan. Jangan ikut crowd.

5. Carik mentor


- dalam gambar quadrant kat atas, cuba fikir balik. Dengan group mana kita banyak habiskan masa. Adakah group tersebut boleh membantu kita mencapai matlamat kita? Kalau tidak, group mana yang boleh membantu. Buat perubahan dari situ.

notes: This is one of the reason kenapa aku decide to quit and buat freelance.

6. Jadikan kegagalan sebagai kekuatan kita
- Expect dissappointment.
- Sentiasa ada mentor di sisi kita.

7. Yakin dengan kemampuan diri sendiri untuk berjaya!
- Usaha tangga kejayaan.
- Lepas berusaha, tawakal dan berserah.
- Jika berdepan dengan kegagalan, learn from it and then move forward again.


No comments: