Tuesday, September 28, 2010

Open Space Auction 25 Sept 2010

Korang pernah pergi lelongan yang dibuat kat tempat terbuka tak?

Sabtu lepas, first time aku pergi kat lelongan macam tu. Auctioneer dia SWT Management dan bank yang terlibat ialah MBSB. Venue lelongan dibuat di pentas terbuka, Kompleks PKNS Shah Alam. Kalau korang biasa pergi ke kompleks PKNS ni, ada satu pentas kat tengah2 kompleks ni, bersebelahan dengan Gedung Harian.

On that day, aku ada satu kes untuk membida satu rumah di bandar tasik selatan mewakili client aku. Bila dah sampai tu, banyak gak listing menarik yang dioffer oleh MBSB ni. Banyak yang hot2. Malangnya banyak juga yang hot2 tu kena call off. So aku rasa ramai yang kecewa kot n terus balik. Sebab kawasan lelongan tu tak ramai pembida pun bila lelongan dah nak dimulakan . Banyak kerusi2 yang tidak diduduki.

Yang kelakar tu, ada satu rumah hot kat kajang. Tempat ni memang fames habis la. Ramai ulat2 kat situ yang cuba nak kawtim2. Aku memang kenal area ni n aku juga pernah nak cuba bid satu unit di sini. Cuma time dulu tu aku kalah dengan developer yang turut membida. Kalau developer dah participate, memang toksah mimpi la kalau nak dapat harga murah. Si developer ni plak datang lambat. So si ulat2 ni seronok la ingatkan dapat kawtim antara mereka. Boleh la walk off dengan sedikit duit. Sekali bila dah nak start lelongan, si developer ni muncul secara tiba2 n terus register. Menggelabah la ulat2 ni sebab diorang tau, kalau developer masuk, konpem hancus plan diorang. Memang betul pun. Developer tu dengan kereknya buat bodoh dengan ulat2. Tanak kawtim langsung. Sorang2 ulat2 ni muka dah stress hehe. ( part tgk muka diorang ni yang kelaka sebenarnya :P ) . Last2 bila lawan, dari reserve rm88k, harga naik sampai rm140k , dah nak market dah pun. Dan pemenangnya tidak lain ialah si developer tu tadik. Apa motif dia lawan sampai market value pon aku takleh nak jawab.

Untuk aku plak, alhamdulillah ada rezeki untuk hari tu. Menang pada harga reserve. Tade pembida lain. Aku balik dengan hati yang girang walaupun pada hari sebelumnya aku dikecewakan dengan kes call off dan kalah bid.

tempat nak register (simple giler)

pentas lelongan

Banyak unit2 yang hot kena called off

Lelongan dah nak bermula ( tapi SWT auctioner ni memang lembab giler..tensen tul)

Banyak kerusi yang kosong

9 comments:

sourplum said...

bro. aku menang auction on behalf client aku
kondo kt damansara perdana

epi dow... first time menang
haha
baru aku tau perasaan ko menang cmne
=)

mdizone said...

wauu...kondo apa tu beb? mahal tu! tahniah..

sourplum said...

armanee terrace. klu ko ade client yg nk jual area tu (sub sale) bgtau la..

mdizone said...

perghhh...dapat harga reserve ke? masyukk tu komisyenn hehe

sourplum said...

RP 473
win @492k..

bank xbg komisen beb
terpaksa ar pau client
huhu

mdizone said...

laa ye ke? kalau macam kes ni bape ko mintak?

sourplum said...

mintak yg padan2 patut la
bile lagi nk mai kelana jaya?

erm.. ko tau subak restaurant x?
area sg penchala
dari damansara perdana xjauh da la..

mdizone said...

tak sure la plak restoran tu kat mana..tapi macam pernah dengar...ko dah try google?

Reza said...

Bro, cerita la lagi pasal ulat-ulat auction ni. Interesting pasal boleh buat panduan menghadapi diorang nanti :D