Tuesday, September 8, 2009

Masa oh masa

Salam semua,

Hari ni aku tergerak untuk menulis tentang masa.

Selepas aku menghadiri seminar money mastery tempoh hari, team diorang ada menghantar beberapa email susulan untuk mengajak aku untuk join course diorang. Part ni aku respek sangat. Internet marketing yang pawe. Aku sendiri pun dah mula berkira2 nak join.

Actually salah satu email yang aku terima tu agak menarik untuk dikongsi bersama iaitu tentang masa.

Kita semua ni memang sibuk. Sibuk dengan kerjaya, sibuk dengan urusan keluarga dan bermacam2 hal lagi. Yang buat2 sibuk pun ramai jugak. Akan tetapi pernah tak kita berhenti sejenak dan cuba nilai apa yang kita sibukkan ni. Penting ke pada kita? Apa nilai perkara yang kita sibukkan tu untuk diri dan keluarga kita?

Pada yang workaholic dan berusaha keras untuk climb corporate ladder, cuba2 renungkan. Korang sibuk2 tu untuk sapa? Meeting sana, meeting sini. Report sana report sini. Pastu bila keje tak habis kat pejabat, bawak balik rumah pulak. Kesian kat anak isteri. Sibuk sangat nak jaga KPI. Nak kan bonus besar, naik gaji banyak. Nak naik pangkat. Tapi betul ke sumer2 benda tu akan membawa kita ke destinasi yang kita nak?

Aku nak kongsi satu part dalam email money mastery yang aku terima.

2 lumbermen were felling trees on a typical workday. One was sawingmore furiously than the other. The foreman came over to check theirwork and found the one who did not seem to rush actually saw downmore trees. After speaking to the unhurried lumberman, he went overto the very hardworking one, On hindsight, the foreman knewimmediately what was wrong, so he asked this lumberman, "Do youknow what you can do to saw down trees as fast as your buddy?"

The lumberman answered, "Yeah, sharpen my saw."

"So why didn't you do it?"

"Because I got no time to sharpen my saw mah!"

So pengajarannya, jangan la menyibukkan diri secara membuta tuli. Buat penat badan je tp hasilnya tak seberapa.

No comments: