Saturday, September 5, 2009

Lelongan Rumah Kos Rendah

Salam semua,

Patutnya petang tadi aku nak masuk bid satu unit kos rendah dekat pantai dalam. Bank draft sumer dah prepare. Harga pun tade la murah mana. Agak dekat dengan market value. Cuma area pantai dalam ni tenancy rate agak bagus. Dekat dengan UM dan KL. Ramai orang suka menyewa kat sini. Kepadatan penduduk toksah citer la. Sapa2 yang takleh terima tengok double parking, jangan la bawak kete masuk area ni. Silap gaya tak keluar la korang.

Masa dah nak dekat2 pergi tu, tergerak plak aku nak call auctioneer tanya sama ada unit ni masih up for bid atau dah kena call off. Masa dapat bercakap dengan officer tu, die cakap unit masih on for bid. Ok la tu. Just lepas tu die tanya soalan2 lain plak. Aku keje mana, dah kawin ke belum, gaji berapa etc. Eh banyak pulak soalan dia. Aku tanya la nape die soal benda2 tu? Selama aku masuk bidding, tade sapa pun kisah aku punya detail. Sekali die cakap unit ni ada restriction rumah kos rendah. La ye ke? Aisey bank draft dah wat ni.

Antara restriction yg aku ingat :

1. Kena berdaftar dengan unit perumahan kos rendah dbkl ---> aku tak pernah register
2. Income suami isteri tak lebih rm2k sebulan ----> income aku dah terlebih..skitttt je la hehe
3. Mesti dah berkahwin ---> dah ada nak sorang. ok la tu kot
4. Mesti tidak ada rumah dalam radius 30km dari unit yang nak dibeli -->loh! aku ada sebijik dalam 500m dari rumah tu :P

Ish kes berat ni. Kiranya aku tak layak beli rumah tu. Tapi seingat aku, kalau beli subsale atau lelong, restriction2 tu dah tak dikira dah. Aku pun tak sure pasal part ni. Nak selidik lebih2, masa plak dah tade. So aku amik keputusan untuk tak jadi bid. Takut pergi sana sia2 je. Lagipun aku tade alasan nak lari dari opis. RP pun dah hampir2 dengan MV. So tape kot kalau let go. Banyak lagi property lain bulan ni.

Just terkilan skit la sbb area rumah ni dah lama aku target. Korang pernah face tak isu2 macam ni? ke dah terbeli tapi takleh proceed sbb tak lepas syarat? Aku musykil ni...

No comments: