Saturday, January 28, 2012

Borak Pasal Perak Lagi

Hi Semua!

Kali ini saya nak berkongsi pasal pelaburan silver lagi.

Untuk pengetahuan anda, saya ada melanggan satu mailing list yang berkongsi tips dan panduan berkenaan pelaburan silver. Banyak manfaat yang saya perolehi dari mailing list ini dan saya rasa wajar untuk saya kongsikan sedikit info yang saya terima dengan anda semua agar kita semua dapat sama-sama belajar.

Ini sedikit sedutan dari post FB ( yang asalnya link dari mailing list) :

(sumber : penulis ebook pelaburan silver , saudara Ikram Adi)

[Update Mingguan Harga Silver]
14 Jan: 29.75
21 Jan: 32.03

Ubah: +2.28
% Ubah:+7.66%

USD/MYR = 3.10

Harga Spot Malaysia = RM3.20/g

Sejarah harga silver:
10 tahun: +627%
1 tahun: +15.35%

Harga silver naik 7% minggu lepas seperti yang kita jangkakan di dalam post yang lepas.

Memandangkan 5 DMA berada di atas 10 DMA, jangkaan jangka pendek untuk minggu ini ialah harga silver mungkin ditutup lebih tinggi minggu depan.

Trend long term sedang menunjukkan perubahan kerana harga ditutup buat kali pertama di atas 50 DMA. Mari kita lihat sama ada kenaikan mendadak
minggu lepas boleh kekal atau tidak.

Kita kumpul silver sebab ia penyimpai nilai yang baik untuk jangka masa panjang.
Kita kumpul silver sebab kita berada dalam bull market komoditi
Kita kumpul silver sebab nak mengekalkan cara hidup sekarang dan kemungkinan besar peralihan kekayaan akan ke arah penyimpan emas & silver bila bull market berakhir

Jom beritau kawan-kawan lain utk start simpan aset dalam bentuk silver fizikal. Dalam 10 tahun lepas, simpanan amanah saham 8% bagi kita pulangan 215%, simpanan silver fizikal naik 627%. Lebih 2x kali ganda.


Contoh Silver Bar dan Coin (Perak fizikal)



Anda faham dengan apa yang ditulis dalam posting di atas? Secara asasnya, penulis berkongsi panduan berkenaan pergerakan harga perak dalam seminggu.

Kenapa maklumat ini penting? Bila kita membuat pelaburan dalam logam bernilai seperti emas dan perak, kita membuat keputusan untuk beli dan jual berdasarkan pemerhatian kita tentang beberapa tanda aras atau indicator.

Kalau kita beli atau jual secara semberono atau main belasah sahaja atau berdasarkan 'cakap2 orang', itu bukan pelaburan namanya. Itu dah kira macam memperjudi nasib.

Kita hendak jadi seorang pelabur bijak , bukan seorang penjudi.

Berminat nak belajar bagaimana nak buat duit dengan pelaburan perak? klik sini



No comments: