Saturday, January 14, 2012

Asyik kalah lelong je, apa lagi nak buat ye?

Cycle lama berulang semula. Masuk bidding kalah...masuk bidding kalah...rasanya dah nak masuk 4 kali kalah berturut since dah nak mula membeli rumah lelong untuk diri sendiri...Ala baru 4 kali bro, skit je tu..masih teringat lagi satu ketika dahulu...14 kali kalah berturut2 baru berjaya beli rumah 50% below market..bak kata orang tua " bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian"

Kalau u all memang berhasrat nak jadi pelabur hartanah lelong yang tegar, hati kena cekal. Kuat semangat. Kalah menang adat lelongan. Kalau baru cuba sekali dua pastu kalah, then rasa nak quit, susah la macam tu. Persistence is the key. Kena sentiasa mencuba sehingga berjaya.

Actually aku nak citer pasal benda lain sebenarnya.. Selain dari pelaburan hartanah, apa lagi cabang pelaburan lain yang boleh kita usahakan sementara menunggu rezeki nak dapat rumah lelong yang murah? tu yang sentisa bermain di minda aku lately ni..Takkan nak park sumer modal dalam ASB je kot..boring la.. tade knowledge increase..

Baru2 ni, hasil pembelajaran bersama dengan rakan2 pelaburan yang lain, aku mula menjinak2kan diri dengan pelaburan silver. Kenapa silver ye? kenapa bukan emas? Ramai gak yang tanya aku soalan ni. Susah gak aku nak jawab. Kena pergi kelas dulu, baca buku, tanya orang then u get the answer. Dari start belajar tukar duit raya anak aku kepada silver (instead of masukkan dalam bank), tup2 dah bertambah juga simpanan silver aku ( tade la banyak mana pun, cuma dah lebih skit dari syarat untuk bayar zakat silver).

Contoh silver fizikal (gambar hiasan)

Buat masa ni, tujuan aku simpan silver adalah sebagai insurance dan penyimpan nilai. Once dah ada jumlah yang memadai, aku nak apply teknik tukar ganda plak. Sure korang tertanya2 apa benda la term2 yang aku cakapkan tu. Insurance? Penyimpan nilai? teknik tukar ganda? Hehe..susah aku nak xplain panjang lebar kat sini. Kalau nak tau, boleh refer kat link bawah ni:




Nanti korang boleh belajar kenapa silver ni satu pelaburan yang menarik, peratusan kenaikan harga yang lebih baik dari emas, macam mana nak beli silver, kat mana nak dapatkan stok silver pada kadar harga yang berpatutan, bila masa nak beli, bila masa nak jual etc. Tu pasal aku tak boleh nak share sumer benda sekaligus, pasal banyak sangat benda nak cover.

Btw aku pun takkan nak kongsi sesuatu cabang pelaburan kalau aku sendiri pun tak buat. Harap2 kita semua dapat manfaat dari perkongsian sebegini...

No comments: