Wednesday, March 3, 2010

7 level of Investors - Robert T Kiyosaki

Merujuk kepada buku Cashflow Quadrant (Robert T Kiyosaki), beliau ada menulis tentang 7 level of investor. Setiap level ada definisi masing2. Aku listkan dulu level2 tersebut...

Level 0 : Those who have nothing to invest
Level 1 : Borrowers
Level 2 : Savers
Level 3 : "Smart" Investor
Level 4 : Long term Investor
Level 5 : Sophisticated Investor
Level 6 : Capitalist

Untuk definisi setiap level, boleh refer kat link ni...


Kalau cerita pasal aku plak, aku pernah berada di level 0. Time ni aku baru je start keje. Duit pon tak reti nak jaga. Habis gitu je. Spend sana spend sini. Tapi aku bukannye joli apa pun. Just time tu pendapatan pn cukup2 makan je..

Pastu aku lompat naik level 2. Aku skip level 1 sebab aku memang bukan jenis suka meminjam. Kasi pinjam duit pon aku tak suka. Sebab aku jenis payah nak mintak hutang hehe. Kat level 2 ni aku lama skit. Keje aku menyimpan je.Dapat duit extra simpan. Dapat bonus simpan. Time ni aku cuma tahu ASB je la.Apa2 pasal pelaburan aku memang zero.

Then tiba time aku mula berjinak2 untuk mengambil tahu tentang pelaburan. Haa time ni aku nak jadi level 3 plak. Dalam level 3 ni, ada 3 kategori plak (those not to be bothered, cynic n gambler). Dalam sepanjang aku belajar pasal pelaburan, aku pernah la jumpa ketiga2 jenis orang ni. Dan yang paling aku menyampah ialah dengan golongan cynic. Diorang ni jenis cakap macam bagus giler. Dia la tahu pasal semua benda. Tu tak bagus, ni tak bagus. Dia sorang je la tere. Padahal bila tanya tentang portfolio diorang, apa pon tade. Cakap je berapi.Kalau kita join ngan orang2 macam ni, sampai bila pon kita takkan start melabur. Aku pun bukan bagus sangat. Aku pernah jadi gambler. Masuk investment tanpa ilmu. Ni time tengah mengong la ni. Baru je berjinak2 dengan stock market. Excited bukak akaun online trading. Haha padan muka. Beli stock tanpa tahu tentang fundamental ngan teknikal analysis. Rugi teruk gak time tu. Nasib baik berjaya rebound balik.

So sekarang ni, dengan ilmu yang tak seberapa, aku pelan2 masuk ke level 4. Kira dah wise sedikit la. Sebelum start apa2 investment pun, aku study dulu. Kalau ada offer investment yang aku tak reti langsung, aku mmg tak join da club walau menarik cemana pon return die. Sebab aku tau, konpem aku yang kena goreng balik. Lagi satu, kalau korang ada jumpa mana2 offer pelaburan yang kasi return giler2 dalam masa yang singkat tanpa perlu bersusah payah.hahaha.korang lari la jauh2.tu konpem skim cepat kaya.

Aku rasa aku lama kat level 4 ni kot. Banyak lagi benda nak kena belajar.

So korang rasa korang kat level mana?

3 comments:

sourplum said...

aku baru peringkt savers la

rumet said...

aku level 0 ... hua hua hua

mdizone said...

tape2 pelan2 kayuh...aku dulu pun start dari level 0 juga...janji dah ada usaha untuk naik level...

ganbate rumet!