Tuesday, August 23, 2011

Harga rumah sudah terlalu mahal?

Aku baru terbaca posting en wakif berkenaan property bubble dan bagaimana ianya terjadi. Kalau korang nak tahu lebih lanjut, boleh baca di blog en wakif. Cuma di sini aku tertarik nak share bagaimana kita nak tentukan sama ada harga rumah ni malaysia mahal atau tidak.

Dalam blog en wakif tu, ada perenggan yang sebut macam mana nak kira sama ada harga rumah ni mahal atau tidak, relatif dengan pendapatan purata rakyat malaysia :

4. So, berapa harga property yang masuk akal? Menurut K&J Managing Director, harga sesebuah property itu boleh dikira dengan menggunakan formula berikut:

Average household income x 12 x 4

Sebagai contoh : RM7K (average household income di Malaysia sekarang) x 12 x 4 = RM336K.

Dalam erti kata lain jika seseorang itu bergaji sebanyak RM7K, harga propertyyang munasabah untuknya adalah RM336K.
Sumber : realtymalaysia

Perghh average household income rakyat malaysia RM7k? Tinggi gak tu kan...aku pun tak kenal ramai yang ada pendapatan tinggi macam tu unless kalau combine income la. Kalau setakat exec level yang baru start keje, gaji baru dalam sekitar rm2.5k sahaja. Tapi bayangkan, dengan average household income sebanyak RM 7k pn, harga rumah yang berpatutan cuma RM 336k sahaja. Cuba carik rumah teres dua tingkat kat KL ni yang harga below RM400k. Kalau korang jumpa, tolong inform aku cepat2 sebab aku pun nak beli haha!

Sementara frenzy n party hartanah ni masih on, kita layankan je la...peluang ada di mana2, yang penting kita kena pandai nilai dan grab peluang2 tersebut. Akan tetapi di dalam keseronokan tu, jangan lupa membuat persediaan sekiranya berlaku perkara yang sebaliknya.

3 comments:

mohd salfee said...

pd pndpt aku, household income 7K tu tinggi sgt.. org yg study & comne out dgn figure ni, mesti tak ambik kira min & max mcmana.. dia pakai data average je.. kalo varians besar, average tak blh pecaya bulat2 lahh..

anyway, kpd tuan umah; mksd household income tu mmg combine income laa.. unless kalo dia tulis individual income, lain lahh.. hehe

Matjoe said...

aku umuor 30 tahun combine ngan bini jadi rm7k. time beli umah 160k yg aku dok skng, gaji campur +-rm6k

mdizone said...

kalau household income, logik gak kot kalau RM7k sebulan...kasar la...bukan bersih...kalau amik kira husband and wife level exec yang dah keje beberapa tahun, mmg boleh cecah RM 3500 seorang..

tapi betul gak kata salfee, kalau varians besar, penggunaan average secara kiraan statistik tidak semestinya menggambarkan situasi sebenar dan seterusnya memberikan persepsi yang salah kepada isu ini...