Friday, August 12, 2011

Proton I-Care : 1-800-888-398


Malam tadi aku ada bisnes meeting kat TTDI. ( pergh bisnes meeting ke? macam gah je bunyik dia haha) . Lepak kat satu kedai mamak Jasema yang sederet dengan CIMB TTDI. Lama lepak kat situ. Ada dekat 2 jam jugak la. Dari 1015pm sampai 1215pm.

Bila time dah nak balik tu, lepas salam2 sumer, aku pergi la kat kete aku. Aiyo! sekali aku lupa nak tutup lampu daaa. Bila try nak start, memang dah tak boleh. Konpem bateri dah kong. Aisey masalah jugak ni. Tengah2 malam plak la benda ni nak jadi. Aku pun try la mintak tolong kat 2-3 orang yang lalu lalang kat situ ( yang ada kete la), nk mintak tolong pinjam jumper n nak buat jump start. Sorang pun tade jumper masalahnya. Yang aku pun mmg tak beli jumper haha padan muka aku. Nasib baik ada sorang ni advice aku untuk cuba call Proton I-Care. 24 hours service. So aku yang dah desperate ni, try je la call.

Nak jadi citer, bila aku call ,senang je dapat cakap dengan support team. Lepas citer lebih kurang, dia inform site support akan dihantar sebentar lagi. Site support akan call aku direct. Lebih kurang 45 minit gak la aku tunggu sebab site support tu ada kes lain plak dia tengah handle. Kira tade hal la. Sempat lagi aku g mamak tu tadi n order mee goreng n teh ais. Kira buat sahur terus.

Bila support tu dah datang, kitorang pun terus la setelkan masalah kete aku ni. Jumpstart guna small power generator yang dia bawak. Tak sampai 1 minit, masalah aku selesai haha. Staff yang support aku ni pun bagus. Very friendly walaupun dah pukul 1am time tu. Siap kasi advice la gi pasal bateri kete aku tu. Mmg dah high time untuk tukar pun.

Fee yang aku kena adalah rm31.80. Siap ada resit n problem report sumer. Boleh la aku include dalam tax calculation aku nanti.

To Proton I-Care team, keep up da good work n professionalism. Bukan senang aku nak puji proton tau hahaha....


23 comments:

Anonymous said...

insuran xde 24hr service ke? mahal tu 30 ringgit setakat jumpstart hihi..

Anonymous said...

Saya telah ditipu oleh Proton edar Cawangan Kuantan Pfas Co. Sdn Bhd. Saya telah membayar RM7448 untuk 10% + kena kemukan NCV kereta lama saya. Bila saya semak semula saya telah ditipu lebih daripada RM1000. Saya tidak puas hati dengan proton edar. Katanya akan ambil tindakan tetapi habuk pun takde...Itu lah yang proton I care buat...I hate proton...

mdizone said...

mr anon, sy suggest u buat aduan di tribunal pengguna...protect ur rights as consumers...

FYC said...

I emailed to Proton i.Care to report a defect with my less than 2-month old Proton Inspira 2.0P. The car boot was flooded with water. They replied promptly the very next morning and requested for my particulars. Later, I was informed that they have forwarded my complaint to the respective departments.

I waited for a week and not even a call from Proton. I couldn't wait further and made a service booking on my own. I wrote to Proton i.Care and requested that they ensure someone is there to attend to my problem. This time, not even a reply from them. Is this is what Proton i.Care is all about? They can pretend to want to do something but the end result is still the same.

This is what I get for buying a Proton; Poor QC + Poor Service. Think twice before you part with your hard earned money.

Hashim Kadim said...

saya telah membuat tuntutan ganti manipol kereta saya agv 9665 yg rosak di servis top diversified sdn bhd taiping perak 13 jul 2011 tunggu talipon tak ada dah dapt atau tidak tak puas hati saya pergi kapusat servis pada 26 jan 2012 tanya perkara tsb bila jumpa penyelia dia orang cek cek dia kata dah dapat tapi dia dah pasang kepada kereta orang lain ini yg tak betul tu. Minta proton i care siasat aduan saya. tq

Zulkarnine said...

Proton Desa Tun Razak humm sungguh x systematik dan amat teruk perkhidmatan servis, antar servis satu ari tapi ckp terlupe

janet said...

mengapa saga flx baru ada masala gear box?

janet said...

baru 2 bulan kereta ....pergi dealer suruh balik branch ini macam service ke?

Anonymous said...

i send my Inspira to I care centre to solve the air-con vent and door panel rattling noise. After 3 times repairing the problem was still not solve.
How would you rate this kind of services?

Anonymous said...

Boleh Proton bagi penjelasan tentang kejadian shaft yang patah pada test drive car Preve di kangkar, skudai, johor spt disebarkan dalam facebook semalam? sebagai owner preve ada sedikit kebimbangan.. harap dapat dijelaskan...

gani said...

SAYA NAK TANYA PIHAK PROTON ADAKAH KERETA EXORA MEMANG SUDAH DIBERHENTIKAN PENGELUARANNYA KERANA ADA MASALAH ENGIN ADA KEBOCORAN MINYAK HITAM. SAYA TELAH MENEMPAH PROTON EXORA DARI BULAN JUN 2012 SAMPAI SEKARANG MASIH TAK DAPAT LAGI,MENGIKUT KATA DEALER PROTON MEMBERHENTIKAN PENGELUARAN EXORA KERANA ADA MASALAH ENGIN.SAYA RASA AMAT KECEWA KERANA SAYA TERPAKSA DUDUK DIRUMAH JE LAH RAYA NI KERANA KERETA YANG SAYA NAK BELI UNTUK NAK PAKAI RAYA MASIH TAK DAPAT LAGI. PERJANAJIAN DENGAN BANK DAH SELESAI CUMA TUNGGU KERETA YANG TAK KELUAR LAGI DARI KILANG KAN SEDIH RASANYA,BANK DAH LULUS SEJAK BULAN JUN LAGI,TUNGGU MACAM BUAH TAK JATUH MACAM MANA LAH BOLEH BERLAKU MCM NI SEDIHLAH BILA PROTON BUAT MCM NI.

Anonymous said...

saya xpuas hati dgn proton dungun. menipu sgt2...dh 5bln lebih sy booked kereta persona tp smpi skrg xdpt2. asyik duk kata kete xde stok. sblm ni sy booked preve,salesman kata preve kene tgu lama,6-7bln. dia minta sy tukar ke persona sbb stok dh ada. smpi ms sy sign agreement,salesman diam. bila col balik bru bgtau kete xde stok. lepas tu kata kete dh ada,sy pn byr downpayment,dh settle document,tup2 kerani ckp kete sy dh dijual pada org lain. dh 2kali kete sy di"allocate" tp kenapa jd mcmni? ke salesman ni mkn duit org je,dpt lebih dr customer lain,jual kt org tu tanpa maklumkan pada kami dlu

peter nelson said...

Preve CFE, after 3 months, 'push-button' warning light appears while driving, send to service centre 2 times during past week, problem still persists ........ goin again for 3rd time ........... go to press....service personal dont seem to be bothered i have come so frequent....tidak apa attitude .........call me ......012-7092 740.....go to press ...mahathir...proton advisor ????

Anonymous said...

My 9 months exora bold today sent for major repair due to gear box leaking. Proton QA & QC sucks. Estimated 1 week to reply. So what am I to do without a car for 1 week? Will proton compensate me? How am I to be sure that there will be no problems after my warranty period ends? I regret selling toyota vios to buy a proton. Totally lost confidence on Proton. Never had a single repair/ defect with my vios for 4 years.

salawaty shukur said...

Sy owner proton preve, dibeli pd 2014. Pd thn sama kereta sy mengalami mslh control button pd stering diikuti pelapik pd gear yg menggelembung dan mengganggu semasa sy tukar gear. Aduan dh dibuat di pusat servis yg sy biasa berurusan di tmn batik sg petani. Tp sampai sekarang masih tiada tindakan. Berkali2 ditanya jawapannya tak ada stok. Nanti kami check. Dan sekarang 2016..apa dah jadi? Nak tunggu 10 tahun lg?

goloktumpul said...

Proton blm sy tenggelam banjir kat manik urai tahun lepas. Hantar pusat servis sampai skrang xsiap lg.
Tanya pasal diskaun 30% n free labour. Dia kata tu dlm tempoh 6 bln saja. Yg dia peram keta smpai sthun tu apa cer. Tak ke hangging cmtu.

siti khadijah said...

PROTON MMG TERUK>>DARI SALES SAMPAILAH KE PRODUK...SY SERIK PAKAI PROTON DAN SERIK ADE ADUAN DGN PROTON//SEMUA MASALAH XBERKESUDAHAN..MAKAN GAJI BUTA GAKNYA...

Anonymous said...

aku da fed up dgn proton !!!!!!..

ni kereta keempat aku pakai ...proton exora...selepas PERODUA kelisa, myvi se dan honda city..

beli ni sbb famili da bertambah..

after sale service sungguh mengecewakan...if berlaku kerosakan besar
kereta baru lagi...exora bold 2014...beli kat setia alam...
mase first day ambik...camera x berfungsi...tp sbb nk raye..buat bodo jela..
lepas raye..check di proton servis..cable camera diorang x connect..tkpe...bole rilek lagi...

beberape bulan kemudian...wif mengadu ade bunyi gerigi mase tekan minyak stiap kali selepas bonggol..pegi check...drive shaft problem...tukar..time hati ni cool lg...

tp kali ni...prob ketiga..stereng rase membuai je n kereta da tarik ke kiri...da 5-6 kali buat alignment..kereta still tarik ke kiri...tayar continental yg imported kat depan dua 2 belah da makan tepi
pegi kedai pomen bese..diorng bgtau stereng rack bush prob..pakai x sampai 2 tahun..masalah da macam2..nk kate bawak ganaz...wif je yg drive kereta ni...
claim waranty dkt coe(centre of excellence laaaaa konon) sebelah kesas..prob still same....
yg x bes skg...nombor yg diorang calang2 suh kite contact dekat website tu ..0380269333...x penah2 ade org angkat since sebulan ni..sbb nk follow up masalah kete ni..
telefon gune proton customer care la konon..ingat bole sttle masalah..haprak ..diorang suh kite tgg panggilan drpd centre of excellence yn x penah excellent since 1989...+/- 2 hgg 3 mgg menunggu..langsung xde panggilan drpde diorng...check dlm internet..da ramai da mengadu yg diorang x penah angkat...

kepada mereka yang nk membeli kereta proton..pikir2 la dulu...aku dah terkena...setakat servis bese je no hal tp kalu melibatkan major problem ni la masalah nye..

sakit nk menanggung...rase macm tertipu je...memang skg ni proton da achieve safety yg bagus if compare dgn perodua.. tp if after sales service mcm haram...wat buang duit, tenaga...je...

wahai proton..walau sebagaimana kereta ko hasilkan...even dengar ure2 nk rebage macam2 kereta...even sampai lambogini..if after sales servis macm haram...x yah la..

Anonymous said...

Kenapala Ada salesperson proton begini

Anonymous said...

Sy telah dianaiya Oleh kakitangan proton edaran Idaman suri A.setar Kedah,kenapa perlu menipu mgambil duit org dn diam begitu saja?Dari November2017 sehingga kini april2018 msg call tak Ada jawapan,sedih n ralat kerana Wang YG takseberapa snggup mencemari Nama proton

Anonymous said...

Mohon syarikat proton dapat mengambil tindakan kerana perkara ini,snggup mganaiya manusia spt sy,sy harap tak adalah manusia lain yg ditipunya,org sederhana spt sy susah utntuk mendapatkan Wang wlpun dlm jumlah YG kecil,sy sudah tawar hati untuk membeli proton jauh lagi berurusan,wng pendahuluan YG diberi Janji palsu YG ditaburi akhiri dgn sy YG menanggung rugi,harap proton dapat mgambil tindakan kerana risau perkara ini berlarutan n JD pa manusia lain,susabnya cari duit hya Tuhan sj yg tahu,sy harap Wang sy dapat dikembalikn,sudahlah sy baru menerima cahaya Mata,ditipunya Pula dgn staff proton,Mohon dpat tindakan susulan segala bukti Ada pd sy. (djsept306@gmail.com)

Anonymous said...

well saya baru beli proton saga new blan 2 hari tu.. and mengecewakan betul.. 4 kali daa kene towing.. 1st dea charge battery katanyaa kereta dr show room memang ade masalah mcm nie.. 2nd towing check wiring... 3rd towing tuka battery.. 4rd towing agaknya dea just jumper jerk kot.. and now kereta still ader masalah yg sama nk dekat 2 week mesti buat hal. complain dkt i care dr suggest hantar kt chan sow lin terus suruh gie hantar kt subang jaya.. main tendang2 sana sini masa org x pikir kew? haduiii rasa hilang sabar daaa dgn proton nie... kepada yg nk beli kereta proton pk laaa sejuta kali even masalah kereta saya minor pon proton x bole nk solve.. bile mengadu dgn salesman dea bole ckap alaaaa bende kecik jerk nie.. hello.. i bayar monthly memang utk dpt kereta sampah kew? agak2 tu belom kereta buat hal coz bayar grab lagi ader fikir kew semua tu.. bukan semua orang dilahirkan senang yer..

Unknown said...

Sy booking exora 20 jun 2018 dh byr downpayment, plate dh bli namn hingga skrg masih x dpt kereta...proton langsung x beri makluman kenapa lambat dpt kereta...sblm byr djanjikan 2 minggu dpt...lps byr sepi tmpa berita...tanya salesman dia bgtau 1 malaysia masih x dpt kereta yg bli saing saya..why? Pihak proton xde bg sbrg makluman kelewatan pun pd saya...