Tuesday, November 24, 2015

IKON - Tuan Ali Majis

Semalam saya berpeluang untuk join small sharing session tuan Mohd Ali Majis. Beliau merupakan seorang pakar hartanah, pelelong berlesen dan juga coach pelaburan hartanah.

Baru saya tahu sedikit sejarah beliau...bagaimana beliau bermula...banyak sungguh dugaan dan cabaran yang diharungi untuk sampai ke peringkat sekarang...respek bro! Part cerita bukak bisnes carwash pastu kena pukul dengan orang yang dengki sampai ada kesan parut...scary sungguh!

Antara slide yang menarik perhatian saya adalah panduan yang digunakan oleh tuan Ali sebelum membuat pemilihan hartanah...Kat mana nak beli, bila nak beli, apa yang perlu ada sebelum beli etc...
Saya percaya panduan ini amat berguna untuk rakan2 yang follow page saya ni...sebab listing memang saya update secara mingguan, tapi nak pilih yang mana? Semua nampak best..hahaha...

Beliau menggunakan Konsep IKON...

I --> Ilmu

Sebelum melabur, kita kena ada ilmu tentang pelaburan hartanah. Kena tahu sedikit sebanyak tentang selok belok pelaburan hartanah. Mana boleh main beli je tanpa tahu apa kita buat. Apa persediaan yang diperlukan etc. Sekarang ni dah mudah. Buku, ebook, seminar coach etc semua dah banyak. Tinggal pilih je approach mana yang sesuai. Malah free sharing pun dah banyak diadakan. So tiada alasan untuk tidak tambah ilmu dahulu sebelum bermula.

K --> Kawasan

Yang ni juga penting. Kalau kita tade kawasan faveret, konpem kita akan jadi golongan pelabur ikut2an. Mana orang beli, situ juga kita nak beli. Akhirnya berebut2 dan bid lelong melebihi harga pasaran. Kan dah rugi...Banyak lagi kawasan lain yang masih ok untuk dibeli. Part ni memang kita kena rajin buat lawatan dan kajian. Tidak boleh malas. Tidak boleh semua benda hendak disuap. Tiada jalan mudah untuk senang ya...

O ---> Objektif/ Opportunity ( Peluang)

Sebelum melabur, kita kena tahu apa matlamat kita membeli. Nak simpan lama? Nak jual terus? Nak buat sewa? Tanpa matlamat, jadi la senario " aku tak sure kenapa aku beli...sedara mara aku semua beli kat situ...so aku ikut lah..." hahaha...

Selain itu, kita juga kena bijak mengenal peluang. Peluang ada di mana2. Kita kena train minda kita untuk bijak menilai peluang. Ada juga peluang yang berselindung di balik masalah. Kalau kita bijak menilai, kita akan dapat grab peluang tersebut bila mana orang lain semua melarikan diri.

N ---> Networking/ Negotiation

Dalam pelaburan hartanah, kita tak boleh bergerak sorang2. Kena ada jemaah. Kena ada ramai kawan2 yang sama minat. Sebab ada peluang yang kita tak boleh nak grab sorang2. Bila ada jemaah, peluang yang besar boleh dikongsi bersama. Selain tu, kita kena berkawan dengan agent2 hartanah sebab mereka ini adalah orang pertama yang selalu jumpa peluang2 best. Kalau kita baik dengan mereka, kita akan jadi orang yang pertama mereka share peluang2 best tu.

Skill negotiation juga tidak boleh dipandang remeh. Kena praktis / polish skill tersebut. Dengan skill nego yang bagus, kita boleh dapatkan deal2 yang best dalam market. Tak kisah la kita beli thru new development ke, subsale ke atau pun lelong.

Sekiranya anda rasa sharing ni bermanfaat, sila2 kan share dengan rakan2 yang lain.




No comments: