Thursday, June 30, 2011

Berhati2 dengan inflasi peribadi

Ada pepatah kata " lagi besar periuk, lagi banyak kerak nya" yang bermaksud, lagi besar pendapatan, lagi besar perbelanjaan. Tu sebab, ramai yang merasakan walaupun dah naik pangkat, gaji dah besar, tapi keadaan kewangan masih tak berubah. Hutang masih banyak, belanja pon besar. Poket manjang je bocor. Dalam hal ini, meningkatkan income bukan penyelesaian yang sesuai.



Bila income naik, belanja pun naik sama berkadar terus. Silap2 belanja naik lagi mendadak dari peningkatan income. Inilah situasi inflasi peribadi. Memang bahaya. Kalau tak dikawal, pasti huru hara.



So apa nak buat? Senang je. Disiplin. Itu keyword dia. Kalau dulu kita boleh hidup dengan duit sebanyak rm3k sebulan, so bila dapat duit rm4k sebulan, kita masih stay dengan gaya hidup rm3k sebulan. Kalau nak naik kepada gaya hidup rm 3.5k sebulan pn masih ok lagi. As long tiap2 bulan, mesti ada lebihan duit. Kalau kekal macam tu, then kita selamat. Kita pun nak tingkatkan gaya hidup. Kalau penat2 buat duit tp tak enjoy, tak guna juga.



Kekal dengan formula ini : Income - Saving = Expenses. Tak kisah la variable mana yang berubah, tapi as long kita praktis formula tersebut, mudah2an kedudukan kewangan kita akan kekal stabil.



In term of personal experience, aku masih dalam fasa mengawal inflasi peribadi. Alhamdulillah lately ada sedikit peningkatan income tapi jumlah perbelanjaan bulanan masih berlegar di tahap yang lama ( lebih kurang sama masa time makan gaji dulu). Banyak gak menerima kritikan2 dari luar yang mungkin tidak sedap didengar. Salah satu adalah pasal tv di rumah yang masih menggunakan teknologi lama. Cuma pada aku, bukan masa nya lagi untuk tukar kepada tv2 yang lebih canggih sebab :



1. Tv lama masih elok.



2. Aku jarang tengok tv



So kenapa perlu beli barangan yang tidak banyak menyumbang value pada kehidupan kita kan. Walaupun pada hakikatnya aku mampu nak tukar, tapi aku pilih untuk tidak berbuat demikian sebab 2 faktor di atas. Di sinilah disiplin dan self control memainkan peranan.



Diharap kita semua berada di landasan yang betul dalam mengawal kedudukan kewangan kita masing2.



5 comments:

Mr MY Power Tools said...

yes.. aku setuju.. rumah aku x baya astro. hehehe

mdizone said...

hoho.klu x tgk tv, xyah subsribe astro.

yg penting belanja apa yg kita benar2 utilize

Mohd Aslam said...

yup,aku agree. tgk besar gabak,tgk sebulan 2-3kali.. point sbnr utk bg org yg dtg tgk je.. kena kawal nafsu

mdizone said...

betul tu aslam, kadang2 kita ni melebih2 dalam soal "apa kata orang". Sedangkan kita sendiri pun jarang guna apa yang kita beli.

Sekejap lagi musim raya dah nak tiba. Iklan Court Mammoth pun dah keluar banyak kali. Memang ramai la yang akan berduyun2 shopping nak hias rumah sampai ke tahap memnbazir...

same old same old story

Mohd Aslam said...

aku setuju,mcm mana la nk bantu org-org sebegini. kena la ukur baju dibadan sendiri...