Friday, April 8, 2011

Misi menyelesaikan hutang...

Hutang apa yang aku maksudkan ni? hutang cc? dah clear...hutang installment rumah? dah bayar awal bulan hari tu...actually hari ni aku dah berniat nak jenguk2 rumah sewa aku yang kat pantai dalam tu..dah bape bulan aku tak amik tau pasal status tunggakan maintenance aku untuk rumah tu..tenant aku plak baru je masuk bulan 3 lepas, so untuk mengelakkan kekeliruan, baik aku update status secepat mungkin...

Budget untuk setelkan tunggakan ni mmg dah ada...guna duit deposit dan rental tenant baru tu la...OPM la katakan hehe...kalau nak kuar dari poket sendiri mmg terasa gak beb...rupa2nya dah 7 bulan aku tak bayar maintenance...dah kena interest dah pun...nasib baik skit je, tak terasa sangat..gedebak gedebuk banyak jugak aku nak kena keluarkan...siap kena bayar tunggakan air yang diguna oleh tenant lama ( aku dah tolak deposit utiliti tenant lama siap2, so tade hal juga)...So lepas dah bayar sumer, baru la rasa lega..nak collect rental bulan2 pon dah tade rasa bersalah dah...

Benda2 macam ni kita sebagai tuan rumah kena alert...jangan buat taktau je pasal tunggakan2/belanja2 untuk maintain rumah sewa kita tu...asyik pikir nk sedap collect rental je, duit belanja tanak keluar...macam boleh macam tu...at least 3 bulan sekali update akaun dengan maintenance office...( aku pn tak buat haha)...Aku pun tak paham la macam mana ada orang ngelat tanak bayar duit maintenance...hutang sampai beribu2...geram jugak aku dibuatnya ( aku geram sbb jadi kat aku untuk rumah sewa aku yang latest...banyak jugak duit aku keluar nak setelkan tunggakan maintenance owner lama...owner lama main lepas tangan je...10 tahun tak bayar tu ooo!!)

Lagi satu, bookeeping untuk rumah sewa kita kena selalu update, at least 3 bulan sekali pon ok la...bape rental masuk, apa expenses keluar...so bila kita keep track, kita senang nak monitor cashflow rumah tu...baru la tau untung ke rugi...kalau untung, boleh plan untuk simpan atau exit to take out the profit...kalau rugi, kita boleh buat contigency plan untuk rectify the problem...kalau tade bookeeping, untung rugi pon tak tau...kutip sewa je bulan2 konon2 untung...padahal tak sedar perbelanjaan rumah tu lagi tinggi dari rental...hidup dalam bayang2...huhu



2 comments:

syah said...

Apa yang saya praktikkan ialah every month penyewa bayar sewa rumah, saya akan update bila dorang bayar dan apa juga perbelanjaan yang di keluarkan pun di catat dalam workbook tersebut. same goes to bayaran maintenance. dari situ kita boleh tengok netting pendapatan sewa rumah setiap bulan ...

mdizone said...

bagus syah..good practice...