Friday, April 2, 2010

Approach baru...

Aku rasa aku nak tukar approach la. Lepas ni aku nak stop dulu letak listing auction dalam blog aku.

Kenapa ye aku nak tukar approach? Ada a few reason juga sebenarnya. Antaranya...

1. Blog ni sepatutnya blog hartanah dan kewangan eezone. Bukan blog untuk senarai lelongan. Kalau aku tak tukar approach, nanti most posting aku akan berkisar pasal lelongan sahaja. Ada juga pembaca di luar sana yang berminat nak baca pasal benda2 lain. Kalau asyik listing2 je, boring la.

2. Masa aku study listing yang aku nak post dalam blog ni, aku tade idea sebenarnya korang nak apa. Sebab kita sumer berbeza2. Lokasi yang diminati, budget, strategi pelaburan etc sume tak sama antara satu sama lain. So bila aku taktau maklumat2 tu, aku tend untuk study berdasarkan apa yang aku suka. Bukan apa yang korang suka. Thats y aku rasa ada property2 yang hot dalam listing aku, tapi tade sambutan dari para pembaca. Pada awalnya aku pelik la. Cuma selepas aku dok pikir2, baru aku rasa this might be the reason. Ada di kalangan kita yang baru nak berjinak2, so target property2 yang murah2. Ada juga yang dah season player, setakat rumah low cost dia tak pandang.

Ahaks, setakat time aku tulis posting ni, 2 reason je yang aku boleh tulis. Padahal masa awal2 tadi rasa macam banyak je hehe..tape la actually reason tu tak penting, yang penting aku nak citer pasal approach baru ni.

So apa aku nak buat sekarang, aku nak study preference korang berdasarkan kriteria2 ni :

1. target area
2. budget
3. target investment (cashflow, capital appreciation, flip, hold etc)
4. type of property (low cost, mid cost, condo, landed, commercial etc)
5. Jenis servis yang korang berminat nak aku buat (survey, pergi bid, opinion etc)
5. other specific criteria ( korang boleh citer sendiri)

Cemana nak study ni? senang je...korang email la kat aku detail2 seperti di atas. So aku boleh create database. Bila ada database tu nanti, senang la aku nak study listing2 yang ada kat market. Aku tau apa benda yang aku nak cari. Tade la dok meraban tengok listing yang beribu2 tu. Penat oo...mencari benda yang kita sendiri pn taktau apa nak carik.

So ni email aku : izwan@satusolution.com

BTW, dalam email tu nanti, jangan lupa letak nama korang , no phone n lokasi korang ye. Senang la aku nak contact korang balik kalau ada apa2.

(Actually ada lagi listing baru yang aku nak letak, tapi tape la aku hold dulu. Lepas ni aku nak try provide listing pada yang email kat aku. kita tengok sambutan macam mana plak)

No comments: